Præsterer fintech-branchen stadig godt?

Fintech, en engelsk forkortelse af “finansiel teknologi,” refererer til innovative teknologiske løsninger og tjenester, der forbedrer og automatiserer finansielle processer som betaling, lån, investering og bankløsninger. Det inkluderer mobile apps, blockchain, kunstig intelligens og meget andet, som ændrer den måde, vi håndterer penge på og forvalter vores økonomi.Fintech-industrien har været i fokus i årevis, og udviklingen har været bemærkelsesværdig. Men er branchen stadig i stand til at levere gode resultater? Ifølge de seneste rapporter og analyser er svaret et klart ja. Selvom der er udfordringer og skiftende markedsdynamikker, er fintech stadig en vigtig og sund industri.

Kortbetaling

En global stigning i fintech

Trods turbulens i banksektoren og de ændringer i investorpræferencerne der ofte følger, er der stadig millioner af mennesker, der efterspørger og bruger den finansielle teknologi. Millioner af borgere verden over har stadig brug for adgang til de finansielle systemer, der er nødvendige for at få adgang til kredit, opbygge formue og betale regninger. Forbrugerne overfører dagligt penge til hverdagsindkøb til husholdningen, online køb i detailbranchen og online casino underholdning. 

Hovedparten af verdens voksne har en bank- og/eller mobilkonto, og som vi ser det i Danmark, så bliver kontanter sjældnere og sjældnere. I dag foregår flertallet af danskernes betalinger elektronisk, og i 2021 blev næsten 90% af betalingerne i fysiske butikker gennemført digitalt. Det indikerer en stærk overgang mod digital betalingsadfærd blandt danskere.

Det kan være svært at forstå, hvorfor fintech stadig trives, selvom vi er i en tid med økonomisk usikkerhed. Fintech-virksomheder spiller dog en væsentlig rolle ved at tilbyde finansielle værktøjer og tjenester til dem, der ikke har adgang til traditionelle bankydelser. 

Den fortsatte udvikling

Det er på tide for branchen at rette fokus mod at skabe løsninger, der imødekommer det faktiske økonomiske behov hos den gennemsnitlige forbruger. Forbrugerne efterspørger i stigende grad, at deres fintech-applikationer hjælper dem med at lære mere om opbygning af en nødfond, kontrol og forbedring af deres kreditvurdering og hjælpe dem med at starte en opsparing. Assistancen med opsparing ser man særligt på de finansielle applikationer (apps).

En nøgle til succes for forbruger-fintech-virksomheder er således at hjælpe folk med at udvikle sundere økonomiske vaner. I stedet for blot at tilbyde flere produkter bør fintech-virksomheder fokusere på at hjælpe folk med at bryde mentale barrierer og udvikle sundere økonomiske vaner. Ved at dyrke disse vaner kan kunder over tid opnå sammensatte fordele, såsom øget pensionsopsparing og forbedret økonomisk sundhed.Selvom det tager tid at opbygge disse vaner, og det kan være udfordrende at vurdere succes på kort sigt, er der en enorm mulighed for at gøre en forskel i menneskers liv og samtidig kan virksomheder, der er engageret i det lange løb, opnå store markedsandele.

Sparegris

Fokus på de økonomiske behov

Fremtiden for forbruger-fintech ligger i evnen til at skabe oplevelser, ikke bare tjenester.  Fintech-virksomheder bør følge de basale principper for økonomisk behov og udvikle kreative løsninger der giver brugerne realtidsvisning af deres økonomi og tilbyde personlig vejledning om økonomistyring ved at fokusere på grundlæggende behov som opsparing, budgettering og sunde økonomiske vaner. Denne tendens ses allerede hos nogle af de nyere online banker på det danske marked.

Kort sagt er fintech stadig i live og gør det godt. Så længe mennesker har uopfyldte økonomiske behov, vil teknologien fortsætte med at spille en stadig vigtigere rolle i at muliggøre transaktioner. Branchen har potentiale til at fremme sundere økonomiske vaner, og branchen forventes at forblive relevant og dynamisk i fremtiden.