En affiliate marketing guide

Affiliate marketing har to tydelige vindere! Den ene er bloggeren/influenceren, som tjener penge på at reklamere for deres affiliate partners. Den anden vinder er virksomheden, som får flere salg, følgere, eller kontakter. 

Det er et meget effektivt værktøj, når man eksempelvis vil opnå øget salg. Risikoen er lille, da virksomhederne kun betaler for faktiske resultater, og det er en målbar form for markedsføring

Det er dog langt fra alle der ved, at der faktisk ofte er en tredje vinder forbundet med affiliate marketing. Derfor tager vi her i guiden et kig på de forskellige måder man som virksomhed kan benytte affiliate marketing, og hvordan man som annoncør kan tjene penge på disciplinen. 

Annoncørens opgave

Den opgave, som annoncøren har er at skaffe virksomheden det de ønsker. Det kan være et øget salg af produkter, eller det kan være flere følgere på de sociale medier eller noget helt tredje. 

Annoncøren benytter sin platform, som kan være for eksempel Facebook, Instagram eller blog til at promovere virksomhedens produkter/ydelser. De bliver betalt for de resultater som deres annoncering skaber, og det er derfor, at det er en målbar form for markedsføring. 

Der bliver ved samarbejdets start aftalt en fast pris pr. salg/nye følger/kontakter som virksomheden opnår som direkte resultat af annoncørens arbejde. Derfor er affiliate marketing opbygget på en måde, så man hele tiden kan følge med i hvilke annoncører der skaffer virksomheden flest resultater, og hvilke metoder der virker bedst for at nå virksomhedens målgruppe. 

Det er en af de fordele som virksomheden får ved at benytte affiliate marketing. De slipper for at kaste markedsføringspenge i unyttige markedsføringsmodeller og kan nøjes med at betale for egentlige resultater. 

Men hvordan kommer virksomhederne i kontakt med annoncører? Det gør de ved enten at benytte sig af affiliate netværk, eller ved at lave deres eget affiliate program. 

Affiliate netværk

Den tredje vinder indenfor affiliate marketing er den mellemmand, der befinder sig mellem virksomheden og annoncøren. Det er nemlig det affiliate netværk man betaler for at sætte disse to sammen. 

De to største og mest kendte navne indenfor affiliate netværk i Danmark er Partner-ads og

Adservice. 

Disse to selskaber har begge samlet et enormt netværk af influencere, bloggere og personer på sociale medier, der agerer som affiliate partners. De har således kontakter indenfor alle tænkelige kategorier, og kan ofte tilbyde virksomheden affiliate partners der har samme målgruppe som virksomheden selv. 

Når en virksomhed benytter et affiliate netværk, nyder de altså godt af et netværk af folk der kan reklamere for deres produkter/ydelser på en naturlig måde, som er den bedste måde at skabe resultater på.

Direkte affiliate marketing 

Virksomhederne kan også selv udvikle deres eget affiliate program, så man ikke behøver at benytte et affiliate netværk for at blive affiliate partner. Det er en måde for virksomheden at spare mellemmanden på, og det kræver altså at man har mulighed for selv at komme i kontakt med annoncører. 

Det er langt fra alle der gider at brug tid på det, for det er klart nemmere for virksomheder at benytte affiliate netværk, men der findes virksomheder som alligevel har gjort sig besværet.

Casumo Casino er et af de firmaer der har brugt tid på at lave et succesfuldt affiliate program, og at være affiliate partner indenfor live casino er særdeles lukrativt og man sparer i deres program helt mellemmanden væk. Det er et glimrende eksempel på direkte affiliate marketing. 

Nu du har et overblik over hvem aktørerne i affiliate marketing er, måske du selv vil tjene penge som annoncør?

18+ | Spil ansvarligt | StopSpillet: 70 22 28 25 – Spillemyndighedens hjælpelinje | Selvudelukkelse: ROFUS.nu