Dette indhold er sponsoreret
Er man en nystartet virksomhed, så har man nok, sammen med CVR-nummeret, hørt om LEI-koden. Ligesom et CVR-nummer, så er en LEI-kode yderst vigtig for visse virksomheder, men hvad er denne kode helt præcist, hvorfor er den vigtig at have, og hvordan får man den?
Hvad er en LEI-kode?
Betegnelsen, LEI eller lei, er en forkortelsen for Legal Entity Identifier. Koden er en standardiseret kode, som består af 20 tegn bestående af diverse cifre og bogstaver, som indeholder nøgleoplysninger, der gør det muligt at identificere en virksomhed i EU og resten af verden – lidt ligesom et CVR-nummer. Uanset hvad for en virksomhed, man har med at gøre, så er kodens opbygning også den samme. Den er opbygget i tre dele. Tegn 1- 4 indeholder identifikation af den service, der har udstedt koden (f.eks LEI Service Aps), tegn 5 -18 identificerer den juridiske enhed, mens tegn 19-20 identificerer virksomheden.
Hvorfor skal man have en LEI-kode?
Formålet med en LEI-kode er at kunne identificere virksomheder på det internationale finansmarked og spore deres adfærd, hvilket kan omhandle finansielle transaktioner uden om de danske grænser. Dermed er forskellen mellem LEI-koden og CVR-nummeret, at LEI-koden er den standardiserede kode, som bruges i EU og resten af verdens, mens CVR-nummeret kun bruges i Danmark. Det betyder også, at en dansk virksomhed, som også opererer internationalt, skal have både en LEI-kode og et CVR-nummer.
Ligesom CVR-nummeret, så skal denne kode også forhindre potentiel hvidvask og økonomisk svindel, hvorved det overordnede formål er at skabe gennemsigtighed og troværdighed på det globale marked.
Hvordan får du en LEI-kode?
Førnævnte eksempel på en service, som kan udstede en LEI-kode, LEI Service Aps, kan hjælpe virksomheder med nemt at få en LEI-kode. Her er processen også meget ligetil – man skal bare udfylde en formular, hvor man indtaster virksomhedens CVR-nummer, bekræfte diverse relevante data, som automatisk hentes fra CVR registeret, hvorefter LEI Service selv ansøger om en LEI-kode på virksomhedens vegne. Det kan tage mellem få minutter og et par dage, før man får koden, hvilket bestemmes ud fra, om man vil forny sin LEI-kode eller ansøge om en ny.
Angående fornyelsen, så burde det påpeges, at koden kan fornys hvert år, hvert tredje år eller hvert femte år. Gebyret ved både oprettelse og fornyelsen går til administration, regulering og drift af systemet. Dermed kan alle brugere være med til at vedligeholde systemet, så det fungerer, som det skal.